יוגה תל אביב
מידע על מקומות ומכוני יוגה בתל אביב

יוגה ונשימה

נשימה היא חיים, והיא מהווה את אחד התפקידים החיוניים לאדם. אחד מחמשת עקרונות היוגה הוא פראניאמה או תרגול נשימה המקדם נשימה נכונה. מנקודת המבט של יוגה, נשימה נכונה מגבירה את החמצן בדם ומשפרת את תפקוד המוח, על מנת לשלוט באנרגיית החיים החיונית. פראניאמה אף הולכת יד ביד עם האסאנות. איחוד שני עקרונות יוגה אלו נחשב כצורה גבוהה ביותר של טיהור ומשמעת עצמית, המכסה את הגוף והנפש.

פראניאמה מסנסקריט מורכבת משתי מילים. פראנה - אנרגית החיים, איאמה - להאריך למתוח. שפירושה "הרחבת כוח החיים", כלומר לצבור להכיל יותר אנרגיית חיים בתוך הגוף. הפראניאמה היא פרקטיקה עשירה ומורכבת מאוד של טכניקות נשימה מגוונות המשתנות במורכבותן ומתאימות למתרגלים מתחילים ומתקדמים. השיטה הטובה ביותר לתרגל פראניאמה היא תחת הדרכת מורה מנוסה. קיימות טכניקות נשימה פשוטות דוגמת נשימה סרעפתית עדינה ונוחה, בה ניתן להשתמש בכל עת על מנת לשנות את הנשימה, המצב הפיסי והתודעה.

ביוגה סוטרה של פטנג'לי מתואר תהליך שבו שובר המתרגל את דפוס הנשימה הלא מודעת שלו, והופך אותה לנשימה ארוכה, נינוחה וחלקה. דפוסי הנשימה הלא מודעים של רוב האנשים נוטים להיות מתוחים, רדודים ולא יציבים. בעתות פחד או קבלת חדשות רעות, לעיתים קרובות מבצע אדם התנשמות כבדה ולאחריה מחזיק את נשימתו. דפוסי נשימה אלו עלולים להפעיל את מערכת העצבים הסימפתית, המכונה לעיתים קרובות כתגובת 'הילחם או ברח'.

יעילות טכניקת טיפוח הנשימה הארוכה בתרגול פראניאמה מתבטאת בתמיכה במערכת העצבים הפאראסימפתטית והפעלת תגובת הרפיה, הפחתת לחץ והשפעותיו על הגוף והנפש. כתוצאה מכך, מתאפשר חוסן נפשי לעמידה בפני אתגרים או מצוקות, והמוח הופך להיות ממוקד יותר, מצב התודעה של כל אדם קשור באופן הדוק לאיכות הנשימה כשם שהנשימה משפיעה על התודעה.

החיים מלאים בלחץ ומתח המתבטא בעבודה, בחיי המשפחה או בבעיות פיננסיות. בעקבות הלחצים, אנשים נוטים להתעלם מאופן נשימתם. השימוש בחלק קטן בלבד מתפקוד הריאות גורם לחוסר חמצן ועלול להוביל לסיבוכים שונים דוגמת מחלות לב, הפרעות שינה ועייפות. לכן, האנרגיה השלילית של חוסר מנוחה ובעיות החיים מתבטאות בבעיות גופניות. באמצעות תרגול נשימות עמוקות ושיטתיות, ניתן להשיב לגוף מחדש את האנרגיה החיונית לו.

ישנם סוגים שונים של תרגילי נשימות ולכל אחד מטרות שונות, מוטב לבנות את עצימותן בהדרגה בהתאם למטרת התרגול ולהתקדם בזהירות ובהדרגה צעד אחרי צעד.

yoga breath

נשימת קירור

אחד מתרגלי הפראניאמה נקרא 'נשימת קירור', היות והאקט של האוויר על פני הלשון ולתוך הפה מקרר ומהווה השפעה מרגיעה על מערכת העצבים. יתרונות תרגיל זה הן בשיפור המיקוד, הפחתת החרדה והכעס, והרגעת עודף חום במערכת הגופנית.

נשימת ניקוי

ישנם תרגילי פראניאמה שמטרתם לנקות אזורים בגוף בין עם זו לחה המצטברת בגוף או עם ניקוי הנחיריים או דרכי הנשימה.